Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, KVK-nummer: 77309758, Klinkerweg 42, 9684 AE, Finsterwolde
Waneer en zolang een betaling niet volledig voldaan is, Blijft het afgeleverde product(en) eigendom van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze ( Een aanbetaling geldt hier niet)
Artikel 1: Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en andere rechtshandelingen, ongeacht of deze mondeling, schriftelijk, elektronisch of in enige andere vorm zijn gedaan, betreffende levering van diensten door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze aan of ten behoeve van de wederpartij.
2. De algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op Diensten waarbij Handelsonderneming & Dienstverlening Buze geheel of ten dele diensten van derden heeft betrokken en deze, al dan niet bewerkt, aan opdrachtgever doorlevert, alsmede op Diensten die ter uitvoering van de aanbieding, offerte, overeenkomst of andere rechtshandeling in opdracht van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze door een derde aan opdrachtgever worden geleverd.
3. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze vooraf uitdrukkelijk en schriftelijk door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en opdrachtgever zijn overeengekomen.
4. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en opdrachtgever wijzen uitdrukkelijk de toepasselijkheid van eventuele algemene (inkoop of verkoop) voorwaarden van opdrachtgever van de hand.
5. Indien en voor zover enige bepaling van de algemene voorwaarden nietig wordt verklaard of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van de algemene voorwaarden onverminderd van kracht blijven. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en opdrachtgever zullen alsdan met elkaar in overleg treden over een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk de strekking van de nietige/vernietigde bepaling in acht wordt genomen.
6. Indien er onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan wel zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
7. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Handelsonderneming & Dienstverlening Buze in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de strikte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
8. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is te allen tijde bevoegd tot wijziging van deze voorwaarden. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 1 maand na schriftelijke bekendmaking van de wijziging, tenzij opdrachtgever binnen die termijn schriftelijk bezwaar maakt tegen de voorgestelde wijzigingen.
9. Bij ongelijkheid prevaleren Nederlandse teksten te allen tijde boven vertalingen.
10. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, wordt aangeduid als opdrachtnemer of verkoper. De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever of koper.
Artikel 2: Aanbiedingen
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend.
2. Als opdrachtgever aan opdrachtnemer gegevens, tekeningen enz. verstrekt, mag opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij deze bij het opstellen van zijn aanbieding gebruiken. Opdrachtnemer zal opdrachtgever echter wel wijzen op de voor hem redelijkerwijs kenbare en voor het werk relevante:
a. onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
b. onjuistheden in de door opdrachtgever verlangde werkwijzen en constructies;
c. gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
d. onjuistheden en gebreken, zoals in bovenstaande punten genoemd, voor zover deze zich voor of tijdens de uitvoering van het werk aan opdrachtnemer openbaren en opdrachtnemer ter zake kundig moet worden geacht.
3. Indien opdrachtnemer voor te leveren zaken geen montagewerkzaamheden ter plaatsen dient te verrichten is de opdrachtgever geheel verantwoordelijk voor de bestelde afmetingen, profielen, aansluitdetails en alle andere specificaties. Aan de door opdrachtnemer genoemde, aangenomen en/of gemeten afmetingen en andere specificaties kunnen geen rechten worden ontleend.
2.4 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor orders c.q. opdrachten van opdrachtgever te allen tijde, zonder opgaaf van reden, te weigeren.
Artikel 3: Rechten van intellectuele eigendom
1. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt opdrachtnemer de auteursrechten en alle rechten van industriële eigendom op de door hem gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, berekeningen, (proef)modellen, programmatuur enz.
2. De rechten op de in lid 1 genoemde gegevens blijven eigendom van opdrachtnemer ongeacht of aan opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht. Deze gegevens mogen zonder uitdrukkelijke toestemming van opdrachtnemer niet gekopieerd, gebruikt of aan derden getoond worden.
3. Opdrachtgever garandeert dat geen gegevens over de door opdrachtnemer gekozen detaillering, gebruikte fabricage- en/of constructiemethode, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer worden gekopieerd, aan derden worden getoond, bekendgemaakt of gebruikt.
4. Bij overtreding van de bepalingen 3.2. en 3.3. is opdrachtgever aan opdrachtnemer een boete verschuldigd van € 25.000,00 per overtreding. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.
Artikel 4: Adviezen, ontwerpen en materialen
1. Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van opdrachtnemer krijgt, als deze geen directe betrekking hebben op de feitelijke opdracht.
2. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem gemaakte tekeningen, berekeningen en overige door hem verstrekte gegevens en voor de functionele geschiktheid van de door of namens hem voorgeschreven materialen, applicatiemethode en oppervlaktebehandeling.
3. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens opdrachtgever verstrekte tekeningen, berekeningen, materialen, monsters, modellen, en dergelijke.
4. Opdrachtgever mag de materialen die opdrachtnemer wil gebruiken voordat deze verwerkt worden, voor eigen rekening (laten) onderzoeken. Als opdrachtnemer hierdoor schade lijdt, komt deze voor rekening van opdrachtgever.
5 Indien door opdrachtnemer een monster, model of voorbeeld is getoond of verstrekt, wordt dit vermoed slechts te zijn getoond of verstrekt bij wijze van aanduiding: de hoedanigheden van te leveren zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk was vermeld dat zou worden geleverd conform het getoonde of verstrekte monster, model of voorbeeld.
6. Opdrachtnemer is bevoegd zaken te leveren die afwijken van hetgeen is overeengekomen indien het betreft wijzigingen in de te leveren zaken, de verpakking of bijbehorende documentatie welke vereist zijn om te voldoen aan toepasselijke wettelijke voorschriften of indien het betreft geringe wijzigingen van de zaak die een verbetering betekenen.
Artikel 5: Levertijd en/of uitvoeringsperiode
1. De levertijd en/of uitvoeringsperiode van de gehele leverantie, het gehele werk, de deelwerkzaamheden of de deelleveranties, worden door opdrachtnemer bij benadering vastgesteld. Aan termijnen voor levering of oplevering kunnen nimmer rechten worden ontleend.
De hoogte van een boeten bij een overschrijding van een bepaald overeengekomen termijn dient vóór de opdracht gezamenlijk overeen gekomen te zijn. Is er geen boeten overeengekomen dan bestaat er geen boete bij toerekenbare overschrijding van enig termijn van opdrachtnemer.
2. Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat opdrachtnemer ervan uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.
3. De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat in wanneer over alle technische details overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve tekeningen enz. in het bezit zijn van opdrachtnemer, de overeengekomen (termijn)betaling is ontvangen én aan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.
4
a. Als er sprake is van andere omstandigheden dan die welke opdrachtnemer bekend waren toen hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode vaststelde, kan opdrachtnemer de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengen met de tijd die nodig is om de opdracht onder deze omstandigheden uit te voeren. Als de werkzaamheden niet in de planning van opdracht-nemer kunnen worden ingepast, zullen deze worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat. Onder veranderde omstandigheden wordt ook verstaan: de weersinvloeden in de periode van de werkzaamheden en in de periode vóór de werkzaamheden, (toe) leverproblemen of leverfouten, personeelsuitval, machinestoringen.
b. Als er sprake is van meerwerk wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd die nodig is om de materialen en onderdelen daarvoor te (laten) leveren en om het meerwerk te verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning dit toelaat.
c. Als er sprake is van gerechtvaardigde opschorting van verplichtingen door opdrachtnemer, wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de duur van de opschorting. Als voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning dit toelaat.
5. Een overschrijding van een door leverancier genoemde of tussen partijen overeengekomen al dan niet uiterste (levering)termijn of (oplever)datum brengt opdrachtnemer niet in verzuim. In alle gevallen derhalve ook ingeval partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste (levering)termijn of (oplever)datum zijn overeengekomen komt opdrachtnemer wegens tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat opdrachtnemer in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.
Artikel 6: Risico-overgang
1. Bij koop zonder montage, vindt levering plaats af fabriek, “ex works”, conform Incoterms 2000; het risico van de zaak gaat over op het moment dat verkoper deze ter beschikking stelt aan koper.
2. Ongeacht het bepaalde in het vorige lid kunnen koper en verkoper overeenkomen dat verkoper voor het transport zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen rust ook in dat geval op koper. Koper kan zich tegen deze risico’s verzekeren.
3. Wanneer er een onveilige situatie doet voordoen, wanneer er een ouder kozijn verwijderd word en de rollaag/boven stenen loskomen of instortingsgevaar. Dan worden werkzaamheden gestopt en dient men zelf voor een oplossing te zorgen waardoor handelsonderneming Buze veilig te werk kan gaan. Hiervoor moet mogelijk een latij komen.
Artikel 7: Prijswijziging
1. Als er zich na de datum waarop de overeenkomst is gesloten prijsverhogingen voordoen, bijvoorbeeld door veranderende wet- en regelgeving van de overheid, en de nakoming van de overeenkomst is door opdrachtnemer nog niet voltooid, dan mag opdrachtnemer een stijging in de prijsbepalende factoren doorberekenen aan opdrachtgever.
2. De in lid 1 genoemde prijsverhoging wordt berekend aan de hand van de stijging van het CBS-indexcijfer.
Artikel 8: Onuitvoerbaarheid van de opdracht
1. Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten, als hij door omstandigheden die bij het sluiten van de overeenkomst niet te verwachten waren en die buiten zijn invloedssfeer liggen, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen.
2. Onder omstandigheden die niet door opdrachtnemer te verwachten waren en die buiten zijn invloedssfeer liggen, worden onder andere verstaan de omstandigheid dat leveranciers en/of onderaannemers niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen jegens de opdrachtnemer, het weer, aardbevingen, brand, verlies of diefstal van gereedschappen, het verloren gaan van te verwerken materialen, wegblokkades, stakingen of werkonderbrekingen en import- of handelsbeperkingen.
3. Opdrachtnemer is niet bevoegd tot opschorting als nakoming blijvend onmogelijk is, of als een tijdelijke onmogelijkheid meer dan 12 maanden heeft geduurd. De overeenkomst kan dan worden ontbonden voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen. Partijen hebben in dat geval geen recht op vergoeding van de als gevolg van de ontbinding geleden of nog te lijden schade.
Artikel 9: Omvang van het werk
1. Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemmingen, waaronder alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren, tijdig verkregen zijn.
2. In de prijs van het werk zijn niet begrepen:
a. de kosten voor grond-, hei-, hak-, breek-, beton-, funderings-, metsel-, timmer-, tegel-, stukadoors-, schilder-, behangers-, steiger-, herstelwerk of ander bouwkundig werk en werkzaamheden aan cv-installaties en dergelijke;
b. de kosten voor aansluiting van gas-, water-, elektriciteit- of andere infrastructurele voorzieningen;
c. de kosten ter voorkoming of beperking van schade aan, op of bij het werk aanwezige zaken;
d. de kosten van afvoer van materialen, bouwstoffen of afval;
e. de kosten van verticaal transport op de bouwplaats.
9.3. In de prijs is tevens niet begrepen het leveren en aanbrengen van bevestigingsmiddelen, zoals ankerrails, schroefhulzen en invoegers, alsmede van stelregels en overige voorzieningen die noodzakelijk zijn voor de montage van zaken.
Artikel 10: Wijzigingen in het werk
1. Wijzigingen in het werk resulteren in ieder geval in meer- of minderwerk als:
a. er sprake is van een wijziging in het ontwerp of bestek;
b. de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid;
c. de in het werk gemeten toleranties niet overeenkomen met de daarover gemaakte afspraken.
2. Meerwerk wordt berekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die geldt op het moment dat het meerwerk wordt verricht.
Minderwerk wordt verrekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die gold op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
Artikel 11: Uitvoering van het werk
1. Opdrachtgever zorgt ervoor dat:
conform de eisen uit nationale en eventueel internationale Wet- en Regelgeving ter zake arbeidsomstandigheden bij aanvang van het werk, alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen – zoals bijvoorbeeld vangnetten, randbeveiligingen, bevestigingspunten voor vanglijnen, afzettingen van onderliggende terreinen of werkvloeren – zijn getroffen en gedurende het werk worden gehandhaafd. Hierdoor wordt zorg gedragen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden voor de monteurs;
a. de monteurs in de gelegenheid gesteld worden om direct na aankomst op de bouwplaats met hun werkzaamheden te beginnen;
b. de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd tijdens de normale werkuren.
c. de toegangswegen rondom de woning of waar de goederen dan ook moeten worden afgeleverd, geschikt zijn voor de transportvoertuigen van opdrachtnemer;
d. de aangewezen bouwplaats geschikt is voor montage en er, naar het oordeel van opdrachtnemer, op de bouwplaats, en binnen de eventueel aanwezige afrastering, voldoende ruimte is voor het plaatsen van opslagruimte;
e. er binnen een afstand van 50 meter tot de werkplek voldoende aansluitmogelijkheden zijn voor water, verlichting en elektriciteit, waarbij de elektrische aansluiting geschikt moet zijn voor 230/380 volt, met een toereikend vermogen;
f. er op voldoende plaatsen in het bouwwerk zuivere en duidelijk zichtbare As-lijnen en peilmaten zijn aangebracht.
g. er op de bouwplaats geschikte behuizing(en) en/of andere voorzieningen zoals toilet- en wasgelegenheid aanwezig zijn voor het personeel van opdrachtnemer en alle andere eventueel door opdrachtnemer voor de montage tewerkgestelde personen, e.e.a. naar genoegen van opdrachtnemer en in overeenstemming met de Arbeidsomstandighedenwet.
2. Als er sprake is van onwerkbare omstandigheden waaronder begrepen onwerkbaar weer, wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode van opdrachtnemer verlengd met de als gevolg van de onwerkbare omstandigheden ontstane stagnatietijd.
Onder onwerkbare omstandigheden worden onder andere verstaan:
alle omstandigheden, waaronder begrepen onwerkbaar weer (zoals neerslag, wind en vorst), die er de oorzaak van zijn dat er een (onveilige) werksituatie ontstaat waardoor het werk niet kan worden gerealiseerd conform de normen die opdrachtnemer handhaaft.
Dagen waarop er sprake is van onwerkbare omstandigheden zullen door opdrachtnemer als onwerkbare werkdagen worden beschouwd.
Onder onwerkbare werkdagen worden verstaan:
werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, waarop door omstandigheden buiten de verantwoordelijkheid van opdrachtnemer gedurende ten minste vijf uren, respectievelijk ten minste twee uren, door het grootste deel van de tewerkgestelde personen of machines niet kon worden gewerkt.
3. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor bijvoorbeeld voorzieningen, middelen, materialen, hulpmaterialen, machines, steigers, stellages, voertuigen, liften, ladders en dergelijke, die door opdrachtgever zelf ter beschikking zijn gesteld. Opdrachtgever staat ervoor in dat deze voorzieningen voldoen aan de van overheidswege voorgeschreven (bouw)veiligheidseisen en zal opdrachtnemer vrijwaren voor enige aanspraken van derden terzake schade die is ontstaan door het gebruik van de hiervoor genoemde voorzieningen.
4. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade als gevolg van verlies, diefstal, verbranding of beschadiging van gereedschappen, materialen en andere zaken van opdrachtnemer die zich bevinden op de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of, wanneer dit een andere locatie betreft, waar deze al dan niet tijdelijk worden opgeslagen.
5. Wanneer opdrachtgever zijn verplichtingen zoals omschreven in de vorige leden niet nakomt en daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning van opdrachtnemer dit toelaat. Daarnaast is opdrachtgever aansprakelijk voor alle daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende schade.
Artikel 12: Oplevering van het werk
1. Onder oplevering wordt in dit artikel verstaan, het door opdrachtnemer conform artikel 12.2. geheel of gedeeltelijk opleveren van het werk aan diens contractuele wederpartij/opdrachtgever.
2. Het werk, of overeenkomstig het bestek een gedeelte van het werk, wordt als opgeleverd beschouwd wanneer:
a. opdrachtgever het werk geheel of voor het betreffende deel heeft goedgekeurd;
b. het werk door opdrachtgever of een derde in gebruik is genomen.
c. opdrachtnemer schriftelijk aan opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en opdrachtgever niet binnen 14 dagen na de mededeling schriftelijk kenbaar heeft gemaakt, of het werk al dan niet is goedgekeurd;
d. opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen een redelijke termijn kunnen worden hersteld of afgeleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan.
3. Keurt opdrachtgever het werk dan wel een deel of delen van het werk niet goed, dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer binnen de sub 12.2 lid c genoemde termijn.
4. Keurt opdrachtgever het werk, dan wel een deel of delen van het werk terecht niet goed, dan zal hij opdrachtnemer in de gelegenheid stellen de afgekeurde delen van het werk opnieuw op te leveren. De bepalingen van dit artikel zijn daarop opnieuw van toepassing.
Artikel 13: Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade die opdrachtgever lijdt en die het gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming. Voor vergoeding komt echter alleen in aanmerking die schade waartegen opdrachtnemer verzekerd is, dan wel redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn.
2. Als het voor opdrachtnemer ten tijde van het aangaan van de overeenkomst niet of niet tegen redelijke condities mogelijk is een verzekering als bedoeld in lid 1 af te sluiten of daarna tegen redelijke condities te verlengen, is de vergoeding van de schade beperkt tot het bedrag dat door opdrachtnemer voor de onderhavige overeenkomst (exclusief btw) in rekening is gebracht.
3. Niet voor vergoeding in aanmerking komen:
a. bedrijfsschade, waaronder bijvoorbeeld stagnatie schade en gederfde winst;
b. opzichtschade. Onder opzichtschade wordt onder andere verstaan schade die door of tijdens de uitvoering van het aangenomen werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt, of aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar gewerkt wordt.
c. Schade als gevolg van gebreken in het gebouw of pand
Artikel 14: Garantie
1. Opdrachtnemer staat voor een periode van een jaar na (op)levering in voor de goede uitvoering van de overeengekomen prestatie.
2. In afwijking van de in lid 1 genoemde periode van 1 jaar, zal de garantietermijn op ventilatieroosters en hang-en- sluitwerk 1 jaar bedragen.
3. Gebruikt opdrachtnemer bij de uitvoering van zijn prestatie door derden toegeleverde materialen of diensten, dan strekt de garantie van opdrachtnemer aan opdrachtgever zich in geen geval verder uit dan tot de garantie die opdrachtnemer verkrijgt van deze derde.
4. Bestaat de overeengekomen prestatie uit aanneming van werk, dan staat opdrachtnemer voor de in lid 1 genoemde periode in voor de deugdelijkheid van de geleverde constructie en de gebruikte materialen, mits hij vrij was in de keuze daarvan. Als blijkt dat de geleverde constructie of de gebruikte materialen niet deugdelijk zijn, zal opdrachtnemer deze naar zijn keuze herstellen of vervangen.
5. Bestaat de overeengekomen prestatie alleen uit levering van een zaak, dan staat opdrachtnemer gedurende de in lid 1
c.q. lid 2 genoemde periode in voor de deugdelijkheid van de geleverde zaak. Als blijkt dat de levering niet deugdelijk is geweest, dan moet de zaak binnen een redelijke termijn franco door de opdrachtgever aan opdrachtnemer worden teruggezonden. Daarna zal opdrachtnemer de keuze maken of hij:
a. de zaak herstelt of
b. de zaak vervangt.
De eventueel gemaakte reis-, verblijf- en/of transportkosten komen, evenals de kosten van de- en montage, voor rekening van opdrachtgever.
6. Indien de kosten van vervanging of herstel voor rekening van opdrachtnemer komen, zal het door opdrachtnemer te vergoeden bedrag beperkt zijn tot maximaal dat deel van het factuurbedrag (exclusief omzetbelasting) dat betrekking heeft op de vervaardigings- en montagekosten van het te herstellen of te vervangen onderdeel.
De verdeling van de vervaardigings- en montagekosten van de onderdelen is, tenzij anders overeengekomen, in procenten van de gefactureerde aanneemsom als volgt:
a. Materialen 70%
b. oplevering en montage. 30%
7. Opdrachtgever moet opdrachtnemer in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of een defect (onder)deel te vervangen. Opdrachtgever zal opdrachtnemer het gebruik van energie, hijs-, hef- en transportwerktuigen, steigers, glazenwasinstallaties en dergelijke om niet toestaan.
8. De garantie gaat pas in wanneer opdrachtgever ten opzichte van opdrachtnemer aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Indien sprake is van opschorting van de ingangsdatum van de garantie, wordt de einddatum van de garantie niet gewijzigd.
9. Door herleveren, vervangen of herstellen wordt de garantietermijn niet verlengd of vernieuwd.
10. Geen garantie wordt gegeven voor gebreken zoals, of gebreken die het gevolg zijn van:
a. verwering en/of normale slijtage;
b. onoordeelkundig of abnormaal gebruik;
c. het ontbreken van de nodige onderhoud of reiniging;
d. installatie, montage, wijziging, reparatie of toevoegingen door opdrachtgever of door derden;
e. kleine onvolkomenheden in de afwerking die geen afbreuk doen aan de deugdelijkheid;
f. beschadigingen die het gevolg zijn van vormveranderingen in bouwkundige constructies, van niet op de juiste wijze uitgevoerde bouw-, herstel-, reinigings- of andere werkzaamheden of van het gebruik van voor het doel ongeschikt(e) materia(a)l(en);
g. beschadigingen die het gevolg zijn van onvoorziene, tijdelijke of blijvende, schadelijke invloed(en) van het milieu;
h. zaken, materialen, werkwijzen en constructies die afwijken van hetgeen opdrachtnemer normaalgesproken toepast maar op uitdrukkelijke instructie van opdrachtgever zijn toegepast;
i. door of namens opdrachtgever geleverde materialen;
j. kleurverschillen en/of glansverlies;
k. gebreken die bij de (op)levering geconstateerd hadden kunnen worden;
l. beschadigingen en/of gebreken die tijdens of na (op)levering ontstaan zijn door invloeden van buitenaf;
m. het aanbrengen of gebruiken van zonweringen, glazenwasinstallaties, ladders en dergelijke;
n. (thermische)glasbreuk of de toepassing van (spiegel)draadglas;
o. schade ten gevolge van warmtebelasting boven de 70° C;
p. kitwerk, behalve voor wat betreft waterdichtheid;
q. glas met roeden die tussen de spouw zijn aangebracht;
Artikel 15: Reclamaties
1. De opdrachtgever dient de gekochte zaken bij aflevering, of zo spoedig daarna als mogelijk, te (laten) onderzoeken. Hierbij dient de koper na te gaan of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt, te weten:
– of de juiste zaken zijn geleverd;
– of de afgeleverde zaken wat betreft kwantiteit( bijvoorbeeld het aantal en de hoeveelheid) overeenstemmen met het overeengekomen;
– of de afgeleverde zaken voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen of, indien deze ontbreken, aan de eisen die gesteld mogen worden voor een normaal gebruik en/of handelsdoeleinden.
2. Worden zichtbare gebreken of tekorten geconstateerd, dan dient de koper deze binnen drie dagen na aflevering doch uiterlijk vóór gebruik of montage van de zaken schriftelijk aan opdrachtnemer te melden.
3. Zaken mogen nog niet gebruikt of geplaatst worden zolang ze niet volledig geaccepteerd zijn door de opdrachtnemer met uitzondering van eventuele voor een vakman niet zichtbare gebreken.
4. Voor een vakman niet zichtbare gebreken dient de koper binnen zeven dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen drie maanden na aflevering schriftelijk te melden aan opdrachtnemer.
5. Uiterlijke beschadigingen van geleverde bouwmaterialen zijn een gebrek als de beschadiging op minimaal 1,5 meter afstand met het blote oog duidelijk op te merken is bij normaal daglicht.
Artikel 16: Niet nagekomen verplichtingen opdrachtgever
1. Als opdrachtnemer bereid en in staat is zijn verplichtingen uit de overeenkomst na te komen, maar zijn nakoming verhinderd wordt door een oorzaak die binnen de risicosfeer van opdrachtgever ligt en die aan hem kan worden toegerekend, dan is opdrachtgever aansprakelijk voor de door opdrachtnemer gemaakte kosten, gederfde rente en geleden schade.
2. Niet afgenomen zaken worden na het verstrijken van de levertijd en/of uitvoeringsperiode van de gehele leverantie, het gehele werk, de deelwerkzaamheden of de deelleveranties, voor rekening en risico van opdrachtgever opgeslagen en blijven aan hem ter beschikking staan. Opdrachtnemer mag altijd gebruikmaken van de bevoegdheid van artikel 6:90 BW.
Artikel 17: Betaling
1. Betaling wordt gedaan per overboeking op een door opdrachtnemer aangewezen rekening, per pinbetaling bij een pinterminal van opdrachtnemer, per Ideal of per contant aan opdrachtnemer. Opdrachtnemer geeft per termijn aan welk van deze genoemde betaalmiddelen mogelijk zijn voor de betreffende termijn betaling.
2. Tenzij anders overeengekomen vindt termijn betaling als volgt plaats:
• 70% van de totale prijs bij opdracht;
• 10% van de totale prijs bij aanvang van de productie;
• 10% van de totale prijs na aanvoer van het materiaal;
• 10% van de totale prijs bij oplevering;
De betalingstermijn(en) op een offerte of overeenkomst kan afwijken van het genoemde in artikel 17 lid 2. Opdrachtnemer mag echter zonder opgaaf van redenen uiterlijk voordat er een definitieve overeenkomst tot stand is gekomen de betalingstermijn(en) zoals aangegeven op de offerte of opdracht intrekken waarop de onder artikel 17 lid 2 genoemde betalingstermijnen van kracht worden.
3. Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is opdrachtgever verplicht op verzoek van opdrachtnemer een naar diens oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Als opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. Opdrachtnemer heeft in dat geval het recht de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op opdrachtgever te verhalen.
4. Het recht van opdrachtgever om zijn vorderingen op opdrachtnemer te verrekenen is uitgesloten, tenzij er sprake is van faillissement van opdrachtnemer.
5. De volledige vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar als:
a. een betalingstermijn is overschreden;
b. opdrachtgever failliet is gegaan of surseance van beta¬ling aanvraagt;
c. beslag op zaken of vorderingen van opdrachtgever wordt gelegd;
d. opdrachtgever (rechtspersoon) wordt ontbonden of geliquideerd;
e. opdrachtgever (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld of overlijdt.
6. Wanneer betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn is opdrachtgever aan opdrachtnemer alle buitengerechtelijke kosten verschuldigd met een minimum van € 50,00.
Wanneer er niet voldaan wordt aan de betalingsverplichtingen na twee (herinneringen) vorderingen zal een factuur uit handen worden gegeven aan een gerechtsdeurwaarder, deze kosten zullen ten alle tijden voor de klant zijn.
Als de werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten hoger zijn, dan uit bovenstaande berekening volgt, zijn de werkelijk gemaakte kosten verschuldigd.
7. Als opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle kosten die hij in verband met deze procedure heeft moeten maken voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 18: Eigendomsvoorbehoud en pandrecht
1. Na levering blijft opdrachtnemer eigenaar van geleverde zaken zolang opdrachtgever:
a. tekortschiet of tekort zal schieten in de nakoming van zijn verplichtingen uit deze overeenkomst of andere gelijksoortige overeenkomsten;
b. voor verrichte of nog te verrichten werkzaamheden uit zodanige overeenkomsten niet betaalt of zal betalen;
c. vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van bovengenoemde overeenkomsten, zoals schade, boete, rente en kosten, niet heeft voldaan.
2. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren.
3. Nadat opdrachtnemer zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. Opdrachtgever staat opdrachtnemer toe de plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden.
4. Als opdrachtnemer geen beroep kan doen op zijn eigendomsvoorbehoud omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is opdrachtgever verplicht de nieuw gevormde zaken aan opdrachtnemer te verpanden en of te verhypothekeren.
Artikel 19: Toepasselijk recht en forumkeuze
1.Op alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is het Nederlands recht van toepassing.
2. Onbetwiste geldvorderingen, voortvloeiend uit een overeenkomst waar deze voorwaarden op van toepassing zijn, zullen ter incasso worden voorgelegd aan de burgerlijke rechter die bevoegd is in de vestigingsplaats van opdrachtnemer, tenzij dit in strijd is met het dwingend recht. Opdrachtnemer mag van deze bevoegdheidsregel afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.
3. Alle overige geschillen, voortvloeiend uit een overeenkomst waar deze voorwaarden op van toepassing zijn, zullen met uitsluiting van de gewone rechter worden onderworpen aan het oordeel van een scheidsgerecht.
4. Het in lid 3 genoemde scheidsgerecht wordt benoemd overeenkomstig de statuten van de Stichting Raad van Arbitrage voor de Bouw, en doet met inachtneming van de statuten van die Raad uitspraak.
Artikel 1 – Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Onder Handelsonderneming & Dienstverlening Buze worden tevens verstaan haar werknemers en door haar ingeschakelde derden.
3. Bedrijf: de natuurlijke of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
4. Consument: natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
5. Opdrachtgever: het Bedrijf of de Consument die een overeenkomst (op afstand) aangaat met Dienstverlener c.q. aannemer van werk.
6. Dienstverlener: de aanbieder van producten en/of diensten aan Opdrachtgever, c.q. aannemer van werk, hierna: Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.
7. Aanbod: ieder schriftelijk aanbod aan Opdrachtgever tot het leveren van Producten en/of verrichten van Diensten door Dienstverlener.
8. Producten en Diensten: de producten en diensten die Handelsonderneming & Dienstverlening Buze aanbiedt zijn Zonnepanelen en gerelateerde producten, installatie en onderhoudsdiensten van Zonnepanelen en gerelateerde producten, alsmede aanvullende diensten.
9. Opdracht: de uitvoering en/of levering van de producten en diensten van Dienstverlener aan Opdrachtgever.
10. Aanneming van werk: de overeenkomst waarbij Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zich jegens Opdrachtgever verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren, tegen een door Opdrachtgever te betalen prijs in geld.
11. Overeenkomst: de overeenkomst waartoe Opdrachtgever opdracht heeft gegeven.
12. Website: de website die Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gebruikt is https:// www.Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.nl.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, elke overeenkomst tussen Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en Opdrachtgever en op elke dienst die door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze wordt aangeboden.
2. Voordat een overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de algemene voorwaarden kan inzien, welke in elk geval op de website van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zijn gepubliceerd, zodat Opdrachtgever deze algemene voorwaarden eenvoudig kan opslaan op een duurzame gegevensdrager.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is in beginsel niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is overeengekomen.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
5. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- en/of andere (algemene) voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
6. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.
7. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
8. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.
Artikel 3 – Het Aanbod
1. Alle door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan door Opdrachtgever schriftelijk binnen 8 weken wordt bevestigd. Niettemin heeft Handelsonderneming & Dienstverlening Buze het recht een overeenkomst met een potentiële Opdrachtgever om een voor Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gegronde reden te weigeren.
3. Een aanbod vervalt indien het product waarop het Aanbod betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is. Het aanbod kan in overeenstemming met Opdrachtgever aangepast worden.
4. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden diensten. De beschrijving is dusdanig gedetailleerd zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling van het aanbod te maken. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod kunnen Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet binden. Eventuele afbeeldingen en specifieke gegevens in het aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de overeenkomst.
5. Indien aanvaarding afwijkt van het Aanbod, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet gebonden. De overeenkomst komt niet tot stand overeenkomstig de afwijkende aanvaarding, tenzij Handelsonderneming & Dienstverlening Buze expliciet anders overeenkomt.
6. Levertijden in het aanbod van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zijn indicatief en geven de Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of offerte begrepen zaken tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 – Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze heeft aanvaard.
2. Indien Opdrachtgever het Aanbod heeft aanvaard door een opdracht te geven aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de opdracht van Opdrachtgever schriftelijk per e-mail bevestigen. Elk aanbod is maximaal 8 weken geldig, daarna kan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet meer aan een Aanbod gehouden worden.
3. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
4. Een Aanbod is slechts geldig indien dat schriftelijk wordt gedaan door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze aan Opdrachtgever.
5. Het kosteloos annuleren van de overeenkomst is slechts mogelijk tot vier weken voor de aanvangsdatum van de uitvoering van de dienst, doch uiterlijk tot 14 dagen voor de aanvangsdatum. Opdrachtgever is gehouden om tenminste 10% van het offerte bedrag te voldoen indien Opdrachtgever de overeenkomst annuleert. In elk geval dient Opdrachtgever de producten en materialen volledig te vergoeden (100%) welke op basis van maatwerk besteld zijn en niet geretourneerd kunnen worden. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze heeft het recht aanvullende schadevergoeding te eisen, bovenop de direct opeisbare vordering van tenminste 10% van het offertebedrag.
6. Het herroepingsrecht is niet van toepassing indien binnen 14 dagen na de totstandkoming van de overeenkomst werkzaamheden worden uitgevoerd.
7. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze het vermoeden heeft dat Opdrachtgever niet kan voldoen aan zijn (financiële) verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst.
8. Vanaf de totstandkoming van de overeenkomst, staat Opdrachtgever ervoor in dat de aansluiting en groepenkast van Opdrachtgever aan de NEN1010 voldoet. Indien dit niet het geval is, komen alle bijkomende kosten voor rekening en risico van Opdrachtgever.
Artikel 5 – Duur van de overeenkomst
1. Indien en voor zover tussen Opdrachtgever en Handelsonderneming & Dienstverlening Buze een overeenkomst is afgesloten, is de duur van deze overeenkomst conform hetgeen partijen zijn overeengekomen.
2. De overeenkomst voor het periodiek leveren van diensten wordt na afloop van de overeenkomst telkenmale stilzwijgend verlengd met één jaar, tenzij Opdrachtgever of Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de overeenkomst schriftelijk heeft opgezegd met een opzegtermijn van drie maanden vóór het einde van de desbetreffende periode. Uitsluitend voor de Consument geldt dat de overeenkomst na ommekomst van de contractperiode daarna stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd. Maandelijks kan door de Consument worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. De opzegging dient schriftelijk en tegen het einde van de maand gedaan te worden.
3. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan de overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst indien Opdrachtgever schriftelijk in gebreke is gesteld, en hem een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van zijn verplichtingen, en hij hierin toerekenbaar tekortschiet. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever.
4. De ontbinding van de overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever onverlet indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze ten tijde van de ontbinding werkzaamheden heeft verricht en/of prestaties heeft geleverd. Opdrachtgever dient de overeengekomen vergoeding te voldoen.
5. Opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen, maar dient te voldoen aan de reeds overeengekomen betalingsverplichtingen, een en ander vermeerderd met een eventuele schadevergoeding indien Opdrachtgever handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
6. Zowel Opdrachtgever als Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen met onmiddellijke ingang ingeval een der partijen in surséance van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie of anders dan het samenvoegen of reconstructie van de onderneming. Indien een situatie zoals hierboven vermeld zich voordoet, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze nimmer gehouden tot restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding.
7. Indien de overeenkomst tussentijds (gedeeltelijk) beëindigd wordt, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze in overleg met Opdrachtgever zorgdragen voor de overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Indien dit niet mogelijk is, en Opdrachtgever hierdoor schade lijdt, komt dit voor rekening en risico van Opdrachtgever. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze ten gevolge van de tussentijdse opzegging schade lijdt, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtig om een direct opeisbare schadevergoeding te vorderen van Opdrachtgever ter hoogte van de door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze geleden en te lijden schade.
8. Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden asbest geconstateerd wordt door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd de overeenkomst met Opdrachtgever direct te ontbinden. Opdrachtgever blijft gehouden het volledige bedrag te voldoen. Opdrachtgever ontvangt nimmer restitutie van reeds betaalde bedragen. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze ten gevolge hiervan schade heeft geleden, kan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze een direct opeisbare schadevergoeding vorderen bij Opdrachtgever. Artikel 6 – Service en onderhoud
1. Indien overeengekomen, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze onderhoud c.q. reparaties verrichten. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen, al dan niet in een aanvullende overeenkomst van opdracht. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal Opdrachtgever informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de beschikbaarheid) van het onderhoud.
2. Opdrachtgever is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen schriftelijk te melden aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, voorzien van een gedetailleerde omschrijving van de (mogelijke) oorzaak, waarna Handelsonderneming & Dienstverlening Buze overeenkomstig haar gebruikelijke procedures de gebreken naar haar beste kunnen zal herstellen. Indien wenselijk is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Opdrachtgever een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal alsdan niet in verzuim verkeren.
3. Opdrachtgever is gehouden zijn/haar medewerking op eerste verzoek aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze te verlenen.
4. Afspraken over onderhoud kunnen slechts met inachtneming van een termijn van 24 uur worden afgezegd. Bij afzegging binnen 24 uur worden kosten in rekening gebracht bij Opdrachtgever. Bij twijfel over een datum en/of tijdstip is de afspraak in de agenda van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze leidend.
Artikel 7 – Meerwerk en wijzigingen
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat de overeenkomst aangepast en/of aangevuld dient te worden, of op verzoek van Opdrachtgever nadere werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Opdrachtgever te komen, is Opdrachtgever verplicht om deze meerwerkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Opdrachtgever verlangen dat daarvoor een aanvullende overeenkomst wordt gesloten.
2. Indien een vaste prijs is overeengekomen voor de dienstverlening, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze Opdrachtgever informeren over de bijkomende kosten c.q. financiële consequenties van de meerwerkzaamheden.
3. Indien en voor zover voor het verrichten van bepaalde diensten een vaste prijs is afgesproken, en het uitvoeren van die diensten leidt tot extra werkzaamheden die redelijkerwijze niet geacht kunnen worden in de vaste prijs te zijn inbegrepen, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd om deze kosten, na overleg met Opdrachtgever, in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
4. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is gerechtigd om een verzoek tot wijziging van de overeenkomst te weigeren indien dit gevolgen heeft voor de kwaliteit en/of kwantiteit voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
Artikel 8 – Prijzen en betaling
1. Alle prijzen zijn in beginsel exclusief omzetbelasting (BTW) en andere belastingheffingen voor bedrijven. Voor consumenten worden prijzen getoond inclusief BTW. Wanneer Handelsonderneming & Dienstverlening Buze op locatie van Opdrachtgever de opdracht (deels) uitvoert, kunnen hiervoor bijkomende kosten (waaronder verstaan, maar niet beperkt tot, reis- en verblijfkosten) gerekend worden. Voor werkzaamheden die op basis van spoed of buiten kantooruren op verzoek van Opdrachtgever uitgevoerd (moeten) worden, wordt een toeslag gerekend zoals overeengekomen in de overeenkomst.
2. Opdrachtgever kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur, of eventuele onenigheden betreffende de interpretatie van de offerte schorten de betalingsverplichting niet op.
3. Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van Opdrachtgever, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven (slechts) conform de voorwaarden van de overeenkomst schriftelijk aan te passen, met inachtneming van een termijn van tenminste drie maanden. Indien de prijswijziging het gevolg is van wet- of regelgeving, kan dit binnen drie maanden plaatsvinden.
4. Opdrachtgever is gehouden om de diensten en/of producten van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze te voldoen zoals benoemd in de overeenkomst, binnen de betalingstermijn van 3 dagen, tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen.
5. Opdrachtgever dient deze kosten ineens, per factuur te voldoen op het aan hem kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze. Behoudens bijzondere omstandigheden kan Opdrachtgever enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze een nadere termijn overeenkomen waarin het verschuldigde bedrag dient te worden betaald.
6. Indien Opdrachtgever een opdracht en/of overeenkomst binnen 14 dagen nadat deze door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is bevestigd, annuleert, krijgt Opdrachtgever het reeds betaalde bedrag volledig teruggestort, behoudens het hierna bepaalde. In elk geval dient Opdrachtgever de reeds door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gemaakte kosten te betalen indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze reeds begonnen is met de uitvoering van de overeenkomst.
7. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is gerechtigd om de prijzen aan te passen, waarbij een maximale verhoging van 10 % van het overeengekomen bedrag gehanteerd wordt.
Artikel 9 – Incassobeleid
1. Wanneer Opdrachtgever niet aan zijn/haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan zijn/haar verplichting, is Opdrachtgever (indien Opdrachtgever in de uitoefening van beroep of bedrijf de opdracht heeft gedaan zonder nadere ingebrekestelling) in verzuim. Consumenten ontvangen een nadere ingebrekestelling met een nieuwe betalingstermijn en indien wederom niet voldaan aan de betalingsverplichting is een Consument in verzuim.
2. Indien uitdrukkelijk overeengekomen, kan afgeweken worden van de betalingstermijn van 3 dagen. Op de offerte staat de uiterlijke betalingstermijn aangegeven.
3. Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling de wettelijke (handels)rente verschuldigd zijn aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, doch tenminste een rente van 5% per jaar, voor zover de wettelijke handelsrente op enig moment lager zal zijn. Vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening zal Opdrachtgever ook de vergoeding voor de buitengerechtelijke kosten verschuldigd zijn conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
4. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Opdrachtgever.
5. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is gerechtigd om de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan een betaling weigeren indien Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling wenst aan te houden.
Artikel 10 – Uitvoering van de overeenkomst
1. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal zich inspannen om de overeenkomst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed opdrachtnemer verlangd mag worden. Alle diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen dat uitvoerig is beschreven.
2. Bij de uitvoering van de diensten is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen diensten wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen meerwerk opleveren voor Musch
Zonnesystemen, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de meer- of bijkomende kosten te vergoeden.
3. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze vraagt geen vergunningen of andere al dan niet verplichte documenten en toestemmingen aan bij overheden of andere instanties zoals subsidies, tenzij dit uitdrukkelijk overeengekomen is. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van benodigde vergunningen en/of benodigde toestemmingen. Schade of vertraging als gevolg van het ontbreken van deze vergunningen of toestemmingen komt voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever vrijwaart Handelsonderneming & Dienstverlening Buze expliciet voor alle (gevolg)schade als gevolg van het ontbreken van vergunningen en toestemmingen. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal de (gevolg)schade in rekening brengen bij Opdrachtgever die gehouden is de schade aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze te vergoeden.
4. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is gerechtigd om voor de uitvoering van de diensten naar eigen inzicht derden in te schakelen.
5. Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat het dak van het gebouw (of huis) van Opdrachtgever gerenoveerd dient te worden (waaronder tevens verstaan het vervangen of repareren van dakpannen), komen de kosten hiervan enkel en alleen voor rekening van Opdrachtgever. Eerst nadat het dak gerenoveerd is, kan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de werkzaamheden hervatten. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk voor enige schade die Opdrachtgever hierdoor lijdt.
6. Opdrachtgever dient zelf zorg te dragen voor reserve dakpannen. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan niet aansprakelijk gesteld worden voor kapotte dakpannen, noch is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gehouden om de kosten van nieuwe dakpannen te voldoen.
7. Indien ten tijde van de uitvoering van de werkzaamheden c.q. dienstverlening blijkt dat de aansluiting en groepenkast van Opdrachtgever niet voldoet aan de NEN1010, komen de hieruit voortvloeiende kosten voor risico en rekening van Opdrachtgever. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld kan worden, noch is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gehouden om deze kosten te voldoen.
8. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gebruikt in beginsel haar eigen materialen en gereedschappen om de producten te installeren. Indien Opdrachtgever zijn eigen gereedschap aanbiedt om de installatie te verrichten, is dit geheel voor eigen risico van Opdrachtgever. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk voor de staat waarin het gereedschap van Opdrachtgever wordt terug gegeven, en is nimmer gehouden enige vergoeding te betalen voor het gebruik van de gereedschappen van Opdrachtgever. 9. Een zonnepaneel is een natuurproduct. Elke cel zal iets andere eigenschappen hebben. Hierdoor kan er kleurverschil zichtbaar zijn na plaatsing van de zonnepanelen. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk noch verantwoordelijk voor kleurverschil in zonnepanelen. Opdrachtgever kan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze dan ook niet verplichten om tot vervanging van zonnepalen over te gaan of tot het geven van een korting of vergoeding.
Artikel 11 – (Op)Levering
1.Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de diensten of werkzaamheden wordt vertraagd, doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze of door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, heeft Handelsonderneming & Dienstverlening Buze recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn.
2. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak genoemd in lid 1 komen voor rekening en risico van Opdrachtgever en zullen door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
3. Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering, of Opdrachtgever goedkeuring dient te geven, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven.
4. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze spant zich in om de dienstverlening binnen de overeengekomen termijn te realiseren, voor zover dit van hem in redelijkheid verlangd kan worden. Indien sprake is van spoed, is Opdrachtgever gehouden om de hiermee gemoeide meerkosten te vergoeden aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.
5. De aard van de werkzaamheden van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze brengt met zich mee dat pas een aanvang kan worden gemaakt met de werkzaamheden zodra alle benodigde informatie door Opdrachtgever is verstrekt. Opdrachtgever draagt zelf het risico en de eventuele (schade) wanneer hij/zij niet tijdig de benodigde informatie heeft verstrekt en vrijwaart Handelsonderneming & Dienstverlening Buze nadrukkelijk voor alle gevolgen en mogelijk hieruit voortvloeiende schade voor Opdrachtgever en Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.
6. Opdrachtgever is verplicht om na de inwerkingstelling van het systeem zo spoedig mogelijk te controleren of het systeem naar wens en/of conform de offerte functioneert op een zonnige dag. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk noch verantwoordelijk voor gemiste stroomopbrengst door bijv. een defecte omvormer, bekabeling of schade ten gevolge van een vertraging in de oplevering van het systeem.
Artikel 12 – Onderhoud
1. Indien overeengekomen, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze onderhoud verrichten aan de geleverde producten. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal Opdrachtgever informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de beschikbaarheid) van het onderhoud.
2. Opdrachtgever is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen aan de geleverde producten schriftelijk te melden aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, waarna Handelsonderneming & Dienstverlening Buze overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures het functioneren van de producten naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien wenselijk is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Opdrachtgever een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
3. Opdrachtgever is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.
4. Ondanks de overeengekomen onderhoudsverplichtingen van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, heeft Opdrachtgever een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer en het gebruik van de producten. Artikel 13 – Garanties
1. Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen in de offerte. Garanties strekken nooit verder dan het hetgeen expliciet is overeengekomen en is beperkt tot de fabrieksgarantie van het betreffende product.
2. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze staat ervoor in dat de producten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, bruikbaarheid en/of deugdelijkheid en de wettelijke regels en/of voorschriften ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst. De garantie strekt nooit verder dan hetgeen door de fabrikant is aangegeven.
3. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze voert de diensten en werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen. Tijdens de garantietermijn staat Handelsonderneming & Dienstverlening Buze in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het (op)geleverde.
4. Opdrachtgever kan slechts een beroep doen op de door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gegeven garantie indien Opdrachtgever volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.
5. Indien Opdrachtgever zich terecht beroept op de garantie, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gehouden om een kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde uit te voeren. Indien daarnaast sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende aansprakelijkheidsbepalingen van deze algemene voorwaarden.
6. Indien de te leveren zaken niet voldoen aan deze garanties, zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de zaak binnen redelijke termijn na ontvangst daarvan danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, naar keuze van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, vervangen of zorgdragen voor herstel. In geval van vervanging verbindt Opdrachtgever zich reeds om de vervangen zaak aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze te retourneren en de eigendom aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze te verschaffen.
7. De te dezen genoemde garantie geldt niet wanneer het gebrek is ontstaan als gevolg van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik of wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, Opdrachtgever of derden zelf de producten c.q. zaken hebben geïnstalleerd, wijzigingen hebben aangebracht dan wel trachten aan te brengen aan de zaak of deze hebben aangewend voor doeleinden waarvoor de zaak niet bestemd is, of blootgesteld zijn aan abnormale omstandigheden of in strijd met de aanwijzingen van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze heeft behandeld.
8. Indien de door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, is de garantie beperkt tot die welke door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt. Artikel 14 – Risico overgang
Het risico van diefstal en verlies, verduistering of beschadiging van gegevens, documenten, programmatuur, databestanden en/of zaken die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst gebruikt, gemaakt of geleverd worden, gaat over op Opdrachtgever op het moment waarop deze feitelijk in de beschikking van Opdrachtgever zijn gebracht.
Artikel 15 – Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
1. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Opdrachtgever en Gebruikers van de website en zal deze slechts conform de privacy statement gebruiken. De inhoud van de privacy statement is te raadplegen via de Website.
2. Indien daarom gevraagd zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de betrokkene informeren over de privacy statement. Vragen over de verwerking van de persoonsgegevens en andere informatie kunnen per e-mail gesteld worden aan info@Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.nl.
3. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze op grond van de overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overeengekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.
Artikel 16 – Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze geleverde zaken blijven eigendom van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze totdat de Opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gesloten overeenkomsten is nagekomen. 2. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren. 3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden, daarvan op de hoogte te stellen. 4. Voor het geval dat Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zich bevinden en die zaken mede terug te nemen. 5. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze heeft het recht om de door Opdrachtgever aangekochte product(en), onder zich te houden indien Opdrachtgever nog niet (volledig) aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, ondanks een verplichting tot overdracht of afgifte van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze. Nadat Opdrachtgever alsnog aan zijn verplichtingen heeft voldaan zal Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de aangekochte producten alsnog zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 7 werkdagen, leveren aan Opdrachtgever. 6. Kosten en overige (gevolg)schade als gevolg van het onder zich houden van de aangekochte producten komt voor rekening en risico van Opdrachtgever en zal op eerste verzoek aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze worden vergoed door Opdrachtgever. 7. Indien overeengekomen dient Opdrachtgever zorg te dragen voor een adequate verzekering van de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken tegen brand, ontploffingsgevaar, waterschade en diefstal.
Artikel 17 – Onderzoek, reclames
1. Opdrachtgever is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen acht dagen na ontvangst van het geleverde te (doen) onderzoeken, doch slechts in die mate uit te pakken of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product behoudt. Daarbij behoort Opdrachtgever te onderzoeken of de kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemt met de overeenkomst en de producten voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.
2. Opdrachtgever is verplicht te onderzoeken op welke wijze het product gebruikt dient te worden en bij persoonlijk gebruik, het product conform de gebruiksaanwijzingen te testen. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze erkent geen aansprakelijkheid voor het verkeerd gebruiken van het product door Opdrachtgever.
3. Eventuele zichtbare gebreken of tekorten dienen binnen acht kalenderdagen na levering schriftelijk aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze te worden gemeld op info@Handelsonderneming & Dienstverlening Buze.nl. Indien een dergelijk gebrek niet binnen deze termijn is gemeld bij Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, vervalt het recht op reclame ter zake van zichtbare gebreken. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door Opdrachtgever zelf, is Opdrachtgever zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
4. Onzichtbare gebreken zijn de gebreken die Opdrachtgever bij grondige inspectie van de ontvangen zaken niet heeft ontdekt en ook redelijkerwijs niet had kunnen ontdekken, dienen aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze terstond na ontdekking van dat gebrek schriftelijk te worden gemeld. Indien niet terstond gereclameerd wordt ten aanzien van ontdekte onzichtbare gebreken, vervalt voor Opdrachtgever het recht op reclame ter zake van die gebreken.
5. Indien Opdrachtgever zijn reclamerecht gebruikt, zal hij in overleg treden met Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, met overlegging van relevant bewijsmateriaal. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal de reclame controleren tijdens een inspectie. Hiertoe kan Opdrachtgever een afspraak maken.
6. Opdrachtgever kan niet reclameren ten aanzien van geleverde zaken die hij inmiddels heeft (door)verkocht. Ook heeft Opdrachtgever geen recht op reclame als er sprake is van geringe, in de handel toelaatbaar geachte afwijkingen.
7. Reclames of klachten met betrekking tot een deel van de geleverde zaken kunnen nimmer aanleiding zijn tot afkeuring van de gehele levering en schorten de betalingsverplichting niet op.
8. Opdrachtgever mag, tenzij op grond van door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze erkende reclame en door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze daartoe voorafgaand verleende schriftelijke toestemming, geen geleverde zaken retour zenden.
9. Terugbetalingen aan Opdrachtgever worden zo spoedig mogelijk verwerkt, doch de betaling kan uiterlijk 30 dagen na ontvangst van de retourzending duren. Terugbetaling geschiedt op het eerder opgegeven rekeningnummer.
10. Indien de reclame c.q. klacht ongegrond is, kan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kosten voor het onderzoek in rekening brengen bij Opdrachtgever.
Artikel 18 – Overmacht
1. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de overeenkomst niet kan nakomen.
2. Onder overmacht aan de zijde van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (I) overmacht van toeleveranciers van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, (II) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Klant aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zijn voorgeschreven of aanbevolen, (III) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden, (IV) overheidsmaatregelen, (V) elektriciteitsstoring, (VI) storing van internet, datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit en hacking), (VII) natuurrampen, (VIII) oorlog en terroristische aanslagen, (IX) algemene vervoersproblemen (X) ziekte van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en (XI) overige situaties die naar het oordeel van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.
3. Indien een overmachtssituatie langer duurt dan 2 maanden, kan de overeenkomst door elk van de partijen schriftelijk ontbonden worden. Indien op grond van de overeenkomst reeds prestaties zijn verricht, wordt in een dergelijk geval naar verhouding afgerekend zonder enige verdere verschuldigdheid van deze prestaties van elke partij jegens elkaar.
4. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal nakomen, en aan het nagekomen resp. na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze gerechtigd om dit gedeelte afzonderlijk te factureren. Opdrachtgever dient deze factuur te voldoen als ware het een separate overeenkomst.
Artikel 19 – Beperking van aansprakelijkheid
1. Indien het verrichten van diensten en/of uitvoeren van opdrachten door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze leidt tot aansprakelijkheid van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de opdracht in rekening gebrachte kosten.
2. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk voor gevolgschade, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en schade als gevolg van gebruik van door Handelsonderneming & Dienstverlening Buze geleverde diensten.
3. De hoogte van de schadevergoeding is verder beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze per gebeurtenis per jaar uitkeert.
4. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website of die van gelinkte websites.
5. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze is niet verantwoordelijk voor fouten en/of onregelmatigheden in de functionaliteit van de website, storingen of het om welke reden dan ook niet beschikbaar zijn van de website.
6. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door/namens Handelsonderneming & Dienstverlening Buze verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
7. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem verstrekte informatie en wensen met betrekking tot de opdracht. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid uit voor (gevolg)schade die hieruit is ontstaan.
8. Opdrachtgever is altijd zelf verantwoordelijk voor de draagkracht van het dak.
9. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Handelsonderneming & Dienstverlening Buze binnen een jaar nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop hij zijn aanspraken baseert.
Artikel 20 – Geheimhouding
1. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en Opdrachtgever verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die is verkregen in het kader van een opdracht. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de opdracht of waarvan men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat.
2. Indien Handelsonderneming & Dienstverlening Buze op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te verstrekken, en Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is Handelsonderneming & Dienstverlening Buze niet gehouden tot enige schadevergoeding en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst.
3. De geheimhoudingsverplichting leggen Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en Opdrachtgever ook de door hen in te schakelen derden op.
Artikel 21– Vrijwaring en juistheid van informatie
1. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die hij aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze verstrekt in het kader van een opdracht. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk.
2. Opdrachtgever vrijwaart Handelsonderneming & Dienstverlening Buze van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.
3. Opdrachtgever vrijwaart Handelsonderneming & Dienstverlening Buze voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van de opdracht c.q. overeenkomst gebruikt kunnen worden.
4. Indien Opdrachtgever elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Handelsonderneming & Dienstverlening Buze verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 22 – Klachten
1. Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service of producten van Handelsonderneming & Dienstverlening Buze of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 weken na de betreffende aanleiding die tot de klacht heeft geleid, te melden. Klachten kunnen gemeld worden via het contactformulier op de website met als onderwerp “klacht”.
2. De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Handelsonderneming & Dienstverlening Buze de klacht in behandeling kunnen nemen.
3. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na ontvangst van de klacht, inhoudelijk reageren op de klacht.
4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Artikel 23 – Toepasselijk recht
1. Op de rechtsverhouding tussen Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
2. Handelsonderneming & Dienstverlening Buze kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen.
3. Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel van Groningen.
4. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de overeenkomst tussen Handelsonderneming & Dienstverlening Buze en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen tenzij bepalingen van dwingend recht anders bepalen.